Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 57 Nr 4 (2025): Prawo i Więź nr 4 (57) 2025

Cele klimatyczne w działalności przedsiębiorców publicznych: aspekty prawne

DOI:
https://doi.org/10.36128/PRIW.VI57.1450
Przesłane
22 lipca 2025
Opublikowane
06-10-2025

Abstrakt

State Treasury sets objectives for the companies it supervises. These can, and should, include economic goals, but also social goals, including environmental ones. This paper points to this possibility, justifies such a need on the basis of European Union law and public climate policies, and indicates the instruments for doing so. The paper begins by defining supervision and the objectives in supervision, taking into account the doctrine of administrative law. It goes on to identify the current regulations on management objectives in public companies and their wording. The next parts of the thesis deal with the role of the environment in European Union policies and law, particularly within the framework of the  „European Green Deal”, and the role of the environment in market practices and private financing. The last part of the argument is an analysis of the possibility and legitimacy of including environmental objectives in the corporate governance of public companies in Poland. The whole is ended with conclusions and a list of sources.

Bibliografia

  1. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Elementy zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego wspomagające nowe zarządzanie publiczne w administracji”, [w:] Pomiędzy zarządzaniem publicznym a ogólną teorią administracji, red. Ewa Jasiuk, Gerard P. Maj, Kamil Sikora, Stanisław Wrzosek. Radom: Wyższa Szkoła Handlowa, 2013.
    Pokaż w Google Scholar
  2. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Elementy zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego w rozwoju administracji publicznej i jej kadr – dobrowolne instrumenty ekonomiczno-prawne w miejsce dobrych regulacji”, [w:] W służbie dobra wspólnego – ludzie, postawy i kompetencje w administracji publicznej, red. Barbara Jaworska-Dębska, Anna Dobaczewska. Warszawa: Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, 2016.
    Pokaż w Google Scholar
  3. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Gospodarka o obiegu zamkniętym jako model rozwoju Unii Europejskiej – wyzwania dla wybranych sektorów”, [w:] Sektory infrastrukturalne – problematyka prawna, red. Maria Królikowska-Olczak. Warszawa: C. H. Beck, Warszawa 2018.
    Pokaż w Google Scholar
  4. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Implementacja założeń gospodarki o obiegu zamkniętym na pograniczu publicznego i prywatnego prawa gospodarczego”, [w:] Sto lat polskiego prawa handlowego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Kidybie, t. II, red. Małgorzata Dumkiewicz, Katarzyna Kopaczyńska-Pieczniak, Jerzy Szczotka. Warszawa: Wolters Kluwer, 2020.
    Pokaż w Google Scholar
  5. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „O wypieraniu norm i instrumentów administracyjnoprawnych przez normy i instrumenty cywilnoprawne w prawie publicznym”, [w:] Wyzwania współczesnego prawa. Księga pamiątkowa dedykowana SSN Tadeuszowi Szymankowi, red. Barbara Bajor, Przemysław Saganek. Warszawa: EWSPA, 2018.
    Pokaż w Google Scholar
  6. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Ocena skuteczności systemu zarządzania środowiskowego jako instrumentu prawa ochrony środowiska na przykładzie EMAS”, [w:] Dekada harmonizacji w prawie ochrony środowiska, red. Maciej Rudnicki, Anna Haładyj, Kamila Sobieraj. 219-239. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2011.
    Pokaż w Google Scholar
  7. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Odpowiedzialność prawna organizacji z certyfikowanym systemem EMAS”, [w:] Odpowiedzialność za środowisko w ujęciu normatywnym, red. Elżbieta Zębek, Michał Hejbudzki. 235-250. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2017.
    Pokaż w Google Scholar
  8. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Prawo klimatyczne. Część druga: koncepcje i przyszłość” Prawo i Klimat, nr 2 (2022): 25-37.
    Pokaż w Google Scholar
  9. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Reflections On Crossing The Boundaries Between Public And Private Law In Implementing The ‘European Green Deal’” Administrative and Environmental Law Review, nr 2 (2021): 91-106.
    Pokaż w Google Scholar
  10. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – uwagi na tle gospodarczego prawa środowiska” Gdańskie Studia Prawnicze, nr 3 (2021): 63-75.
    Pokaż w Google Scholar
  11. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „System ISO 14001 jako instrument międzynarodowego prawa ochrony środowiska” Europejski Przegląd Prawa i Stosunków Międzynarodowych, nr 4 (2011): 48-65.
    Pokaż w Google Scholar
  12. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „The EU taxonomy as a business assessment tool: opportunities and threats, chances to use new technologies” GIS Odyssey Journal, nr 1 (2024): 55-65.
    Pokaż w Google Scholar
  13. Bojar-Fijałkowski Tomasz, „Unijna taksonomia jako potencjalny warunek pomocy państwa dla przedsiębiorców – uwagi na gruncie gospodarczego prawa środowiska” Studia Prawnoustrojowe, nr 63 (2024): 35-47.
    Pokaż w Google Scholar
  14. Bojar-Fijałkowski Tomasz, Grażyna Cern, „Ograniczenia działalności gospodarczej spółki komunalnej – uwagi krytyczne”, [w:] Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. Marcin Geryk, Aneta Pławska. Gdańsk: WSZ, 2016.
    Pokaż w Google Scholar
  15. Bojar-Fijałkowski Tomasz, Michał Dziedzic, „Zakres podmiotowy umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym na tle polskiego ustawodawstwa” Przestrzeń, Ekonomia, Społeczeństwo, 1 (2012): 95-103.
    Pokaż w Google Scholar
  16. Cern Grażyna, Tomasz Bojar-Fijałkowski, „Gospodarka komunalna a działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego – pojęcia tożsame czy wykluczające się?”, [w:] Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. Marcin Geryk, Aneta Pławska. Gdańsk: WSZ, 2016.
    Pokaż w Google Scholar
  17. Ciechanowicz-McLean Janina, Tomasz Bojar-Fijałkowski, „Społeczno-prawne aspekty funkcjonowania ustawy ‘o partnerstwie publiczno-prywatnym’”, [w:] Partnerstwo publiczno-prywatne, red. Jan Majewski. 25-39. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe, 2009.
    Pokaż w Google Scholar
  18. Ciechanowicz-McLean Janina, Tomasz Bojar-Fijałkowski, „The regulation of public-private partnership in Poland” Ius et Administratio. Selected Issues of the Polish Business Law, z. 4 (2007): 42-51.
    Pokaż w Google Scholar
  19. Doran George T., „There’s a SMART Way to Write Management’s Goals and Objectives” Journal of Management Review, nr 70 (1981): 35-36.
    Pokaż w Google Scholar
  20. Gliniecki Bartłomiej, „Nadzór nas spółkami holdingowymi z udziałem Skarbu Państwa”, [w:] Skarb Państwa a działalność gospodarcza, red. Andrzej Kidyba. Warszawa: Wolters Kluwer, 2014.
    Pokaż w Google Scholar
  21. Gregorczyk Filip, „Nowa regulacja prawna dotycząca kształtowania wynagrodzeń w spółkach kontrolowanych przez Skarb Państwa w kontekście zasady społecznej gospodarki rynkowej” Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXVII (2017): 279-287.
    Pokaż w Google Scholar
  22. Jagielski Jacek, Kontrola administracji publicznej. Warszawa: Lexis Nexis, 2012.
    Pokaż w Google Scholar
  23. Katner Wojciech J., Wiktor P. Matysiak, „Warunki prawne uczestnictwa państwa w gospodarce III Rzeczypospolitej”, [w:] Skarb Państwa a działalność gospodarcza, red. Andrzej Kidyba. Warszawa: Wolters Kluwer, 2014.
    Pokaż w Google Scholar
  24. Kiczka Karol, „Niektóre problemy prawne nadzoru administracyjnego w obszarze działalności gospodarczej”, [w:] Nadzór administracyjny. Od prewencji do weryfikacji, red. Cezary Kociński. Wrocław: ASESOR, 2006.
    Pokaż w Google Scholar
  25. Klat-Wertelecka Lidia, „Nadzór w administracyjnym prawie materialnym (farmaceutyczny, weterynaryjny, budowlany, pedagogiczny)”, [w:] Nadzór administracyjny. Od prewencji do weryfikacji, red. Cezary Kociński. Wrocław: ASESOR, 2006.
    Pokaż w Google Scholar
  26. Korbus Bartosz P., Mariusz Strawiński, Partnerstwo publiczno-prywatne. Nowe formy realizacji zadań publicznych. Warszawa: Lexis Nexis, 2009.
    Pokaż w Google Scholar
  27. Kruczalak-Jankowska Joanna, „Konstytucyjna zasada społecznej gospodarki rynkowej a spółki z udziałem Skarbu Państwa” Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXVII (2017): 129-139.
    Pokaż w Google Scholar
  28. Ochendowski Eugeniusz, Prawo administracyjne, Toruń: TNOiK, 1996.
    Pokaż w Google Scholar
  29. Ogbeiwi Osahon, „Why written objectives need to be really SMART” British Journal of Health Care Management, nr 23 (2017): 324-336.
    Pokaż w Google Scholar
  30. Różalska-Kucal Agnieszka, “Droga do Europejskiego Prawa o Klimacie jako reakcja Unii Europejskiej na kryzys klimatyczny” Prawo i Więź, nr 6 (2024): 509-528. https://doi.org/10.36128/PRIW.VI53.1154.
    Pokaż w Google Scholar
  31. Rutkowska Edyta, „Nadzór bankowy, nadzór skonsolidowany i nadzór uzupełniający”, [w:] Nadzór administracyjny. Od prewencji do weryfikacji, red. Cezary Kociński. Wrocław: ASESOR, 2006.
    Pokaż w Google Scholar
  32. Starościak Jerzy, Prawo administracyjne. Warszawa: PWN, 1975.
    Pokaż w Google Scholar
  33. Starościak Jerzy, Zarys nauki administracji. Warszawa: PWN, 1971.
    Pokaż w Google Scholar
  34. Szewczyk Marek, Nadzór w materialnym prawie administracyjnym. Administracja wobec wolności i innych praw podmiotowych jednostki. Poznań: UAM, 1995.
    Pokaż w Google Scholar
  35. Zimmermann Jan, Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer, 2010.
    Pokaż w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.