Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Nr 4 (47) (2023)

Treści generowane przez sztuczną inteligencję a ochrona różnorodności form wyrazu kulturowego

DOI
https://doi.org/10.36128/PRIW.VI47.791
Przesłane
16 listopada 2023
Opublikowane
14.02.2024

Abstrakt

Artykuł postuluje uznanie, przy spełnieniu wskazanych w nim warunków, treści generowanych przez sztuczną inteligencję za formy wyrazu kulturowego w rozumieniu Konwencji UNESCO z 2005 r. Omówiono również korzyści i ryzyka wynikające z zastosowania technologii sztucznej inteligencji dla różnorodności form wyrazu kulturowego oraz stan prawa pierwotnego UE dotyczącego różnorodności kulturowej. Przedstawiono również krytyczne uwagi dotyczące projektowanego rozporządzenia UE dotyczącego sztucznej inteligencji w kontekście udzielenia przez ten projekt adekwatnej odpowiedzi na zasygnalizowane wyżej korzyści i ryzyka.

Bibliografia

  1. Caramiaux Baptiste, Research for CULT Committee – The Use of Artificial Intelligence in the Cultural and Creative Sectors, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Bruksela: Parlament Europejski, 2020, 1-12. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/629220/IPOL_BRI(2020)629220_EN.pdf.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  2. de Witte Bruno, „International Law as a Tool for the European Union” European Constitutional Law Review 5(2) (2009): 265-283.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  3. Laskowska-Litak Ewa, „Komentarz do art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, [w:] Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, red. Ryszard Markiewicz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  4. Ferri Delia, „EU Participation in the UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions: Some Constitutional Remarks” European Diversity and Autonomy Papers EDAP, 3 (2005): 1-34.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  5. Gaon Aviv H., The Future of Copyright in the Age of Artificial Intelligence. Cheltenham-Northampton: Edward Elgar Publishing, 2021.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  6. Garner Ben, The Politics of Cultural Development: Trade, Cultural Policy and the UNESCO Convention on Cultural Diversity. Londyn-Nowy Jork: Routledge, 2016.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  7. Górski Marcin, Swoboda wypowiedzi artystycznej. Standardy międzynarodowe i krajowe, Warszawa: Wolters Kuwer, 2019.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  8. INCP-RIPC, Draft International Convention on Cultural Diversity by the Working Group on Cultural Diversity and Globalization. UNESCO: Paryż, 2003. https://www.unescodec.chaire.ulaval.ca/sites/unescodec.chaire.ulaval.ca/files/incp-draft_international_convention_on_cultural_diversity-july-29-2003.pdf.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  9. Kulesz Octavio, Culture, Platforms and Machines: The Impact of Artificial Intelligence on the Diversity of Cultural Expressions, raport przygotowany dla UNESCO Intergovernmental Committee for the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions, DCE/18/12.IGC/INF.4, Paryż, 2018. 1-20. https://fr.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/12igc_inf4_en.pdf.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  10. Musitelli Jean, „The Convention on Cultural Diversity: Anatomy of a Diplomatic Success Story” Revue International et Stratégique, 62 (2006): 1-11. https://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/0701-MUSITELLI-EN.pdf.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  11. Neuwirth Rostam J., „»United in Divergency«: A Commentary on the UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions” Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht, 66 (2006): 819-862.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  12. Obuljen Nina, „Definitions”, [w:] The UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions. Explanatory Notes, red. Sabine von Schorlemer, Peter-Tobias Stoll. 133-160. Heidelberg-Nowy Jork-Dordrecht-Londyn: Springer, 2012.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  13. Richieri Hanania Lilian, Ruiz Fabri, Hélène, „The Effectiveness of the UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions”, [w:] Cultural Diversity in International Law, red. L. Richieri Hanania. 1-21. Londyn-Nowy Jork: Routledge, 2014.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  14. Smith Rachael Craufurd, „The UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions: Building a New World Information and Communication Order?”, International Journal of Communication,1 (2007): 24-55.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  15. Ssenyonjo Manisuli, Economic, Social and Cultural Rights in International Law. Oksford-Portland: Hart Publishing, 2016.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  16. Stenou Katérina, UNESCO and the Issue of Cultural Diversity. Review and Strategy, 1946-2000. Paryż: UNESCO, 2000.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  17. Stoll Peter-Tobias, „Relationship to Other Treaties”, [w:] The UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions. Explanatory Notes, red. Sabine von Schorlemer, Peter-Tobias Stoll. 519-543. Heidelberg-Nowy Jork-Dordrecht-Londyn: Springer, 2012.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  18. UNCTAD. Creative Economy Outlook 2022. Overview. Genewa: UNCTAD, 2022. https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_overview_en.pdf.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  19. Verville Sophie, „Droit d’auteur et expressions culturelles: rapprochements, divergences et évolutions”, [w:] Regards croisés sur la convention pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel et la convention sur la protection et la promotion de la diversité des expressions culturelles, red. Véronique Guèvremont, Olivier Delas. 235-264. Quebec: Presses de l'Université Laval, 2019.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  20. Wróbel Andrzej, Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Komentarz. Warszawa: C. H. Beck, 2020.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.