Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autor analizuje orzeczenia Trybunały Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczą zasady traktowania, zakazu eksponowania w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli religijnych, światopoglądowych i religijnych. Ustala, że wprowadzenie przez przedsiębiorców wewnętrznych regulacji prawnych, zakazujących noszenia w miejscu pracy widocznych symboli religijnych, światopoglądowych i politycznych nie jest być uważane za przypadki bezpośredniej dyskryminacji ze względu na wymienione wyżej kryteria: religie, światopogląd i politykę. Koniecznym warunkiem skuteczności wewnątrzzakładowej regulacji jest stosowanie jej przez pracodawców wobec pracowników w ogólny sposób i bez rozróżnienia. Odmienne pośrednie traktowanie zatrudnionych ze względu na religię i przekonania religijnej, światopoglądowej jest uzasadnione zamiarem przedsiębiorcy prowadzenia wobec klientów i użytkowników jest przedsiębiorstwa polityki neutralności religijne, światopoglądowej i politycznej. Dyskryminacja pośrednia w sprawach religii, światopoglądu, polityki może być uzasadniona w miejscu pracy wtedy, gdy wprowadzone przez przedsiębiorcę zakazy zakazane wszelkie widoczne formy wyrażania przekonań religijnych, światopoglądowych i politycznych. Bezpośrednia dyskryminacja ze względu na religię, pogląd na świat i polityka może być przez pracodawcę sankcjonowana, gdy będzie bardziej rzucała się w oczy. Ustalając standardy ochrony wolności religijnej należy mieć na względzie możliwości korzystania z krajowych, korzystniejszych od Unijnych przepisów ochrony wolności religijnej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Calderwood Norton Jane, Freedom of Religious Organizations. Oxford: Oxford University Press, 2016.
- Chakim M. Lutfi, „The Margin of Appreciation and Freedom of Religion: Assessing Standards of the European Court of Human Rights” The International Journal of Human Rights, nr 6 (2020): 850-867.
- Classen Claus Ditier, „Das kirchliche Arbeitsrecht unter europäischem Druck – Anmerkungen zu den Urteilen des EuGH (jeweils GK) vom 17 April 2018 in der Rs. C-414/16 (Egenberger) und vom 11 September 2018 in der Rs. C-68/17 (IR)” Europarecht, (2018): 752-767.
- Chalkiadaki Vasiliki, „L’Affaire du Foulard Islamique a l'Ecole: L'ecole Laique en Crise” Freiburg Law Students Journal, (2010).
- Cloots Elke, „Safe harbour or open sea for corporate headscarf bans? Achbita and Bougnaoui” Common Market Law Review, t. LV (2018): 589-624.
- Cranmer Frank, „Hijabs in the CJEU again: SCRL” Law & Religion UK, 14 października 2022. https://lawandreligionuk.com/2022/10/14/hijabs-in-the-cjeu-again-scrl/.
- Greiner Stefan, „Kirchliche Loyalitätsobliegenheiten nach dem, ‘IR’-Urteil des EuGH” Neue Zeitschrift für Arbeitsrecht, (2018): 1289-1294.
- Howard Erica, „Islamic Headscarves and the CJEU: Achbita and Bougnaoui” Maastricht Journal of European and Comparative Law, t. III (2017): 348-366.
- Evelyn Ellis, Philippa Watson, EU Anti-Discrimination Law, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2012.
- Keuchenius Anna, „Intersectionality on the go: The Diffusion of Black Feminist Knowledge Across Disciplinary and Geographical Borders” British Journal of Sociology, nr 2 (2021): 360-378.
- Laborde Christine, „State Paternalism and Religious Dress Code” International Journal of Constitutional Law, (2012): 398-410.
- Loenen Titia, „In search of an EU approach to headscarf bans: where to go after Achbita and Bougnaoui?” Review of European Administrative Law, nr 2 (2017): 47-73.
- O'Sullivan Michael, „Religion, Modernity, and Democracy in Central Europe: Toward a Gendered History of Twentieth-Century Catholicism” Central European History, 4 (2019): 713-730.
- Radford Reuther R., „Sexism and Misogyny in the Christian Tradition: Liberating Alternatives” Buddhist-Christian Studies, nr 1 (2014): 83-94.
- Rivers Julian, The Law of Organized Religions: Between Establishment and Secularism. Oxford: Oxford University Press, 2010.
- Ronline TCL, „The False Neutrality of Anti-Intersectional Interpretation” Trinity College Law Review. https://trynitycollegelawreview.org.
- Salem Sara, „Feminist Critique and Islamic Feminism: The Question of Intersectionality” The Postcolonial Journal, (2013).
- Seedat Fatima, „Islam, Feminism, and Islamic Feminism: Between Inadequacy and Inevitability” Journal of Feminist Studies in Religion, t. XXIX (2013): 25-45.
- Thiel Marcus, Understanding Diversity In The European Integration Project. London: Palgrave Macmillan, 2009.
- Weiler Joseph H.H., „Je sui Achbita: à propos d’un arrêt de la Cour de justice de l’ Union européenne sur le hijab mudulman (CJUE 14 mars 2017, aff. C-157/15” Revue trimestrielle de droit européen, (2019): 85-104.
- Zuther David Antonio, „The Headscarf Debate Returns to Luxembourg. A Second Chance for Religious Freedom?” LSE Law Review, nr 1 (2021). https://lawreview.lse.ac.uk.
Referencje
Calderwood Norton Jane, Freedom of Religious Organizations. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Chakim M. Lutfi, „The Margin of Appreciation and Freedom of Religion: Assessing Standards of the European Court of Human Rights” The International Journal of Human Rights, nr 6 (2020): 850-867.
Classen Claus Ditier, „Das kirchliche Arbeitsrecht unter europäischem Druck – Anmerkungen zu den Urteilen des EuGH (jeweils GK) vom 17 April 2018 in der Rs. C-414/16 (Egenberger) und vom 11 September 2018 in der Rs. C-68/17 (IR)” Europarecht, (2018): 752-767.
Chalkiadaki Vasiliki, „L’Affaire du Foulard Islamique a l'Ecole: L'ecole Laique en Crise” Freiburg Law Students Journal, (2010).
Cloots Elke, „Safe harbour or open sea for corporate headscarf bans? Achbita and Bougnaoui” Common Market Law Review, t. LV (2018): 589-624.
Cranmer Frank, „Hijabs in the CJEU again: SCRL” Law & Religion UK, 14 października 2022. https://lawandreligionuk.com/2022/10/14/hijabs-in-the-cjeu-again-scrl/.
Greiner Stefan, „Kirchliche Loyalitätsobliegenheiten nach dem, ‘IR’-Urteil des EuGH” Neue Zeitschrift für Arbeitsrecht, (2018): 1289-1294.
Howard Erica, „Islamic Headscarves and the CJEU: Achbita and Bougnaoui” Maastricht Journal of European and Comparative Law, t. III (2017): 348-366.
Evelyn Ellis, Philippa Watson, EU Anti-Discrimination Law, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Keuchenius Anna, „Intersectionality on the go: The Diffusion of Black Feminist Knowledge Across Disciplinary and Geographical Borders” British Journal of Sociology, nr 2 (2021): 360-378.
Laborde Christine, „State Paternalism and Religious Dress Code” International Journal of Constitutional Law, (2012): 398-410.
Loenen Titia, „In search of an EU approach to headscarf bans: where to go after Achbita and Bougnaoui?” Review of European Administrative Law, nr 2 (2017): 47-73.
O'Sullivan Michael, „Religion, Modernity, and Democracy in Central Europe: Toward a Gendered History of Twentieth-Century Catholicism” Central European History, 4 (2019): 713-730.
Radford Reuther R., „Sexism and Misogyny in the Christian Tradition: Liberating Alternatives” Buddhist-Christian Studies, nr 1 (2014): 83-94.
Rivers Julian, The Law of Organized Religions: Between Establishment and Secularism. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Ronline TCL, „The False Neutrality of Anti-Intersectional Interpretation” Trinity College Law Review. https://trynitycollegelawreview.org.
Salem Sara, „Feminist Critique and Islamic Feminism: The Question of Intersectionality” The Postcolonial Journal, (2013).
Seedat Fatima, „Islam, Feminism, and Islamic Feminism: Between Inadequacy and Inevitability” Journal of Feminist Studies in Religion, t. XXIX (2013): 25-45.
Thiel Marcus, Understanding Diversity In The European Integration Project. London: Palgrave Macmillan, 2009.
Weiler Joseph H.H., „Je sui Achbita: à propos d’un arrêt de la Cour de justice de l’ Union européenne sur le hijab mudulman (CJUE 14 mars 2017, aff. C-157/15” Revue trimestrielle de droit européen, (2019): 85-104.
Zuther David Antonio, „The Headscarf Debate Returns to Luxembourg. A Second Chance for Religious Freedom?” LSE Law Review, nr 1 (2021). https://lawreview.lse.ac.uk.