Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zarządzanie przez kompetencje jest nowoczesnym podejściem do zarządzania zasobami ludzkimi, które zyskało na znaczeniu w ostatnich dekadach. Koncepcja ta koncentruje się na identyfikacji, rozwijaniu i wykorzystywaniu kompetencji pracowników w celu osiągnięcia strategicznych celów organizacji. Kompetencje, rozumiane jako zestaw wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań, odgrywają kluczową rolę w efektywności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Artykuł ten ma na celu przedstawienie struktury i znaczenia zarządzania przez kompetencje oraz omówienie jego kluczowych elementów, korzyści i wyzwań.

Słowa kluczowe

Competency Management, Human Resource Management Competency Identification, Skill Development Employee Assessment, Employee Assessment Service Learning, Service Learning Competency Management, Human Resource Management Competency Identification, Skill Development Employee Assessment, Employee Assessment Service Learning, Service Learning

Szczegóły artykułu

Referencje

  1. Armstrong Michael, A Handbook of Human Resource Management Practice. Londyn: Kogan Page Publishers, 2012.
  2. Banaszak Bogusław, Administrative Law. Warsaw: Wolters Kluwer, 2015.
  3. Boyatzis Richard, The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Nowy Jork: Wiley, 1982.
  4. Carroll A., „The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders” Bussines Horizons, 4 (1991): 39-48.
  5. Dewey John, Experience and Education. Indianapolis: Kappa Delta Pi, 1938.
  6. Dubois David, Competency-Based Human Resource Management. Palo Alto: Davies-Black Publishing, 2004.
  7. Employee Management, ed. Lidia Zbiegień-Maciąg. Kraków: AGH University Scientific and Didactic Publishers, 2002.
  8. Eyler Janet, Dwight Giles, Where's the Learning in Service-Learning?. San Francisco: Jossey-Bass, 1999.
  9. Filipowicz Grzegorz, Compendium of knowledge about competence management. Warsaw: Wolters Kluwer, 2018.
  10. Filipowicz Grzegorz, Competence management in the organization. Warsaw: Wolters Kluwer, 2016.
  11. Goleman Daniel, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Nowy Jork: Bantam Books, 1995.
  12. Habermas Jürgen, The Theory of Communicative Action. Boston: Beacon Press, 1984.
  13. Jacoby Barbara, Service-Learning Essentials: Questions, Answers, and Lessons Learned. San Francisco: Jossey-Bass, 2015.
  14. Kolb David, Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1984.
  15. McClelland David, „Testing for Competence Rather Than for Intelligence” American Psychologist, 1 (1973): 1-14.
  16. Moczydłowska Joanna, Professional Competence Management and Motivating Employees. Warsaw: Difin, 2008.
  17. Oleksyn Tadeusz, Competence management. Warsaw: Wolters Kluwer, 2014.
  18. Parry Scott, The Quest for Competence. Minneapolis: Training, 1996.
  19. Perechuda Kazimierz, Management through competence. Warsaw: PWN, 2013.
  20. Porter Michael E., Mark Kramer, „Creating Shared Value” Harvard Business Review, February (2011): 4-17.
  21. Raven John, John Stephenson, Competence in the Learning Society. Nowy Jork: Peter Lang, 2001.
  22. Sennett Richard, Respect in a World of Inequality. Nowy Jork: W.W. Norton & Company, 2003.
  23. Spencer Lyle, Phd Signe M. Spencer, Competence at Work: Models for Superior Performance. Nowy Jork: Wiley, 1993.
  24. Ulrich David, Human Resource Champions: The Next Agenda for Adding Value and Delivering Results. Boston: Harvard Business Review Press, 1996.