Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 4 (42) (2022)

Legal Criteria for Awarding the Title of Professor in the Field of Art – Normative and Empirical Analysis

DOI
https://doi.org/10.36128/priw.vi42.393
Submitted
March 4, 2022
Published
2023-01-19 — Updated on 2023-01-25
Versions

Abstract

The Act on Higher Education and Science of 2018 brought, inter alia, a change in the statutory conditions for obtaining the title of professor in the field of art. Premises for such obtaining have been significantly limited. However, with this change, the corresponding documentation requirements, currently established by the administrative
body (the Council of Scientific Excellence) conducting promotion proceedings, were not adopted. Also, the majority of reviews in these proceedings do not respect the new regulations, sticking to the old rules that are maintained in the aforementioned formal regulation. Administrative courts are also reluctant to force the above-mentioned Council to adjust its practice to the new legal status, and in particular to critically verify the review (including in terms of the reliable performance of contracts in question). Therefore, this situation requires correction, and first on the part of the Council itself, but of reviewers and courts as well. Its continuation significantly blocks new professorships of Polish artists. This study demonstrates such a need for correction.

References

  1. Brzeziński Jerzy Marian, „Może warto się wycofać?”, Forum Akademickie, nr 3 (2019): 25-28.
    Show in Google Scholar -->>
  2. Identyfikacja i uzasadnienie kierunków regulacji o kluczowym znaczeniu w ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”, red. Jerzy Woźnicki. Warszawa: Wolters Kluwer, 2020.
    Show in Google Scholar -->>
  3. Izdebski Hubert, Jan Michał Zieliński, Ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015.
    Show in Google Scholar -->>
  4. Izdebski Hubert, Jan Michał Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021.
    Show in Google Scholar -->>
  5. Kierznowski Łukasz, Stopnie naukowe i stopnie w zakresie sztuki. Komentarz. Warszawa: Difin, 2021.
    Show in Google Scholar -->>
  6. Konstytucja dla Nauki. Przewodnik po systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Część 1. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2019.
    Show in Google Scholar -->>
  7. Kwiek Marek, Dominik Antonowicz, Jakub Brdulak, Maria Hulicka, Tomasz Jędrzejewski, Robert Kowalski, Emanuel Kulczycki, Krystian
    Show in Google Scholar -->>
  8. Szadkowski, Adam Szot, Joanna Wolszczak-Derlacz, Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Poznań, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016.
    Show in Google Scholar -->>
  9. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. Jerzy Woźnicki, Warszawa Wolters Kluwer, 2019.
    Show in Google Scholar -->>
  10. Pyter Magdalena, Beata Zięba, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz. Warszawa: C. H. Beck, 2021.
    Show in Google Scholar -->>
  11. Sienuć Magdalena, „Nadanie tytułu naukowego profesora. Kilka refleksji na tle regulacji zawartych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” Białostockie Studia Prawnicze, nr 4 (2020): 137-157.
    Show in Google Scholar -->>
  12. Skąpska Grażyna, „Patologie recenzowania i ich źródła”, [w:] Dylematy postępowania w sprawach awansów naukowych (materiały z Konferencji online). 17-20. Warszawa 2021.
    Show in Google Scholar -->>
  13. „Socjalny profesor. Rozmowa z prof. Osmanem Achmatowiczem, sekretarzem Centralnej Komisji ds. Tytułów Naukowych i Stopni Naukowych” Forum Akademickie, nr 5 (2003): 21-23.
    Show in Google Scholar -->>
  14. Ślebzak Krzysztof, Komentarz do wybranych przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, [w:] Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, red. Krzysztof Wojciech Baran. Warszawa: Wolters Kluwer, 2019.
    Show in Google Scholar -->>
  15. Tomala Ludwika, „Ustawa 2.0: najważniejsze zapisy” Nauka w Polsce, 21 lipca 2018.
    Show in Google Scholar -->>
  16. Węgrzyn Grzegorz, „Recenzenci i recenzje: Kryzys recenzowania”, [w:] Meandry kariery naukowej, red. Szczepan Biliński. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 2016.
    Show in Google Scholar -->>
  17. Wiktor Jan, „Recenzja osiągnięć naukowych w postępowaniach awansowych – między jakością oceny a formalizmem rozstrzygnięć Ustawy 2.0” E-mentor, nr 1 (2019): 4-10.
    Show in Google Scholar -->>
  18. Wojtczak Krystyna, „Tytuł profesora w Polsce w latach 1920-1990. Część 1. Warunki przyznawania tytułu profesora w prawie szkół wyższych” Studia Prawa Publicznego, nr 4 (2017): 56-94.
    Show in Google Scholar -->>
  19. Wojtczak Krystyna, „W sprawie tytułu profesora w projektach założeń Praw szkolnictwa wyższego (Ustawa 2.0)” Studia Prawa Publicznego, nr 4 (2017): 187-201.
    Show in Google Scholar -->>
  20. Wojtczak Krystyna, „Tytuł profesora w Polsce w latach 1920-1990. Część 2. Warunki nadawania tytułu profesora w prawie o stopniach i tytułach naukowych” Studia Prawa Publicznego, nr 1 (2018): 31-52.
    Show in Google Scholar -->>
  21. Wojtczak Krystyna, „Tytuł profesora w pierwszych latach przemian ustrojowych Rzeczypospolitej Polskiej” Studia Prawa Publicznego, nr 2 (2020): 9-47.
    Show in Google Scholar -->>
  22. Zagraniczne systemy szkolnictwa wyższego. Słowacja. Praktyczny przewodni po uznawalności wykształcenia (materiał informacyjny), oprac. Biuro Uznawalności Wykształcenia-Enic-Naric Polska. Warszawa: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, 2020.
    Show in Google Scholar -->>
  23. Zagraniczne systemy szkolnictwa wyższego. Czechy. Praktyczny przewodnik po uznawalności wykształcenia (materiał informacyjny), oprac. Biuro Uznawalności Wykształcenia-Enic-Naric Polska. Warszawa: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, 2021.
    Show in Google Scholar -->>

Downloads

Download data is not yet available.