Treść głównego artykułu
Abstrakt
Wykorzystywanie narzędzi SI w przemyśle filmowym powoduje konieczność dyskusji o ochronie dóbr niematerialnych aktorów w nowym kontekście. W rozwiązaniach krajowych i międzynarodowych brakuje spójnego modelu ochrony komercyjnego wykorzystania wspomnianych wartości. Optymalnym rozwiązaniem zdaje się być wprowadzenie w ramach umowy międzynarodowej, konstrukcji wzorowanej na the right of publicy z uwzględnieniem kontekstu SI.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bearman Taylor, „Intercepting Licensing Rights: Why College Athletes Need a Federal Right of Publicity” Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, nr 1 (2020): 85-116. https://scholarship.law.vanderbilt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1215&context=jetla
- Bogdanka Oskar, „Naruszenie wizerunku przy wykorzystaniu technologii deepfake – analiza prawna i praktyczna” Opolskie Studia Administracyjno-Prawne, nr 1 (2022): 11-32. doi: 10.25167/osap.4788.
- Buchalska Joanna, „Rozdział II. Dobra osobiste osób fizycznych”, [w:] Dobra osobiste i ich ochrona, red. Marta Romańska. §3 pkt 6. Warszawa: C. H. Beck, 2020. Legalis.
- Buchanan Catherine Louise, „A Comparative Analysis of Name and Likeness Rights in the United States and England” Golden Gate University Law Review, nr 2 (1988): 301- 370. http://digitalcommons.law.ggu.edu/ggulrev/vol18/iss2/3.
- Dudzińska Justyna, „Podstawa prawna przetwarzania wizerunku jako danych osobowych w kontekście udzielenia zezwolenia na jego rozpowszechnianie na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, [w:] Prawo publiczne i prywatne w obliczu nowych współczesnych wyzwań jurysprudencji, red. Łukasz B. Pilarz. 104-122. Lublin: TYGIEL, 2023.
- Fernandez Angelica, „Deep Fakes: Disentangling Terms in the Proposed EU Artificial Intelligence Act” UFITA. Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft, nr 2 (2021): 392-433. doi:10.5771/2568-9185-2021-2-386.
- Fraish, Kelsey. „Do Deepfakes Pose a Golden Opportunity? Considering Whether English Law Should Adopt California’s Publicity Right in the Age of the Deepfake” Journal of intellectual Property Law&Practice, nr 1 (2020): 40-48. https://doi.org/10.1093/jiplp/jpz139.
- Grant Emily, „The Right of Publicity: Recovering Stolen Identities under International Law” San Diego International Law Journal, nr 2 (2006): 559-598. http://id.loc.gov/authorities/names/n79122466.
- Greer Carol J., „International Personality Rights and Holographic Portrayals” Indiana International & Comparative Law Review, nr 2 (2007): 247-275. https://doi.org/10.18060/7909.0052.
- Grzeszak Teresa, „Reklama a ochrona dóbr osobistych” Przegląd Prawa Handlowego, nr 7 (2000): 7-13.
- Grzeszak Teresa, „Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji”, [w:] System prawa prywatnego, t. XIII, Prawo autorskie, red. Janusz Barta. 776-842. Warszawa: C. H. Beck, 2017.
- Laskowska-Litak Ewa, „Komentarz do art. 85”, [w:] Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, red. Ryszard Markiewicz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
- Niewęgłowski Adrain, Prawo autorskie. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
- Torres Eliana, „The Celebrity Behind the Brand International Protection of the Right of Publicity” The Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum, nr 1 (2016): 116-142. https://doi.org/10.58948/2329-9894.1051.
- Traple Elżbieta, „Dobra osobiste w reklamie”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 811-838. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
- Roberts Rebeca J., „You’re Only Mostly Dead: Protecting Your Digital Ghost from Unauthorized Resurrection” Federal Communications Law Journal, nr 2 (2022/2023): 273-296.http://www.fclj.org/wp-content/uploads/2023/02/75.2.5-Youre-Only-Mostly-Dead.pdf.
- Ślęzak Piotr, Ochrona prawa do wizerunku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 2009.
- Westerlund Mika, „The Emergence of Deepfake Technology: A Review” Technology Innovation Management Review, nr 11 (2019): 39-52. https://doi.org/10.22215/timreview/1282.
- Wieczorek Snadra, Maciej Kubiak, „Ryzyka i szanse wynikające z rozwoju nowych technologii w branży mediowej na przykładzie zjawiska deep fake – analiza prawna” Monitor Prawniczy, nr 21 (2019): 101-107 [dodatek].
Referencje
Bearman Taylor, „Intercepting Licensing Rights: Why College Athletes Need a Federal Right of Publicity” Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, nr 1 (2020): 85-116. https://scholarship.law.vanderbilt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1215&context=jetla
Bogdanka Oskar, „Naruszenie wizerunku przy wykorzystaniu technologii deepfake – analiza prawna i praktyczna” Opolskie Studia Administracyjno-Prawne, nr 1 (2022): 11-32. doi: 10.25167/osap.4788.
Buchalska Joanna, „Rozdział II. Dobra osobiste osób fizycznych”, [w:] Dobra osobiste i ich ochrona, red. Marta Romańska. §3 pkt 6. Warszawa: C. H. Beck, 2020. Legalis.
Buchanan Catherine Louise, „A Comparative Analysis of Name and Likeness Rights in the United States and England” Golden Gate University Law Review, nr 2 (1988): 301- 370. http://digitalcommons.law.ggu.edu/ggulrev/vol18/iss2/3.
Dudzińska Justyna, „Podstawa prawna przetwarzania wizerunku jako danych osobowych w kontekście udzielenia zezwolenia na jego rozpowszechnianie na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, [w:] Prawo publiczne i prywatne w obliczu nowych współczesnych wyzwań jurysprudencji, red. Łukasz B. Pilarz. 104-122. Lublin: TYGIEL, 2023.
Fernandez Angelica, „Deep Fakes: Disentangling Terms in the Proposed EU Artificial Intelligence Act” UFITA. Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft, nr 2 (2021): 392-433. doi:10.5771/2568-9185-2021-2-386.
Fraish, Kelsey. „Do Deepfakes Pose a Golden Opportunity? Considering Whether English Law Should Adopt California’s Publicity Right in the Age of the Deepfake” Journal of intellectual Property Law&Practice, nr 1 (2020): 40-48. https://doi.org/10.1093/jiplp/jpz139.
Grant Emily, „The Right of Publicity: Recovering Stolen Identities under International Law” San Diego International Law Journal, nr 2 (2006): 559-598. http://id.loc.gov/authorities/names/n79122466.
Greer Carol J., „International Personality Rights and Holographic Portrayals” Indiana International & Comparative Law Review, nr 2 (2007): 247-275. https://doi.org/10.18060/7909.0052.
Grzeszak Teresa, „Reklama a ochrona dóbr osobistych” Przegląd Prawa Handlowego, nr 7 (2000): 7-13.
Grzeszak Teresa, „Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji”, [w:] System prawa prywatnego, t. XIII, Prawo autorskie, red. Janusz Barta. 776-842. Warszawa: C. H. Beck, 2017.
Laskowska-Litak Ewa, „Komentarz do art. 85”, [w:] Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, red. Ryszard Markiewicz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
Niewęgłowski Adrain, Prawo autorskie. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021, Lex.
Torres Eliana, „The Celebrity Behind the Brand International Protection of the Right of Publicity” The Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum, nr 1 (2016): 116-142. https://doi.org/10.58948/2329-9894.1051.
Traple Elżbieta, „Dobra osobiste w reklamie”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 811-838. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
Roberts Rebeca J., „You’re Only Mostly Dead: Protecting Your Digital Ghost from Unauthorized Resurrection” Federal Communications Law Journal, nr 2 (2022/2023): 273-296.http://www.fclj.org/wp-content/uploads/2023/02/75.2.5-Youre-Only-Mostly-Dead.pdf.
Ślęzak Piotr, Ochrona prawa do wizerunku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 2009.
Westerlund Mika, „The Emergence of Deepfake Technology: A Review” Technology Innovation Management Review, nr 11 (2019): 39-52. https://doi.org/10.22215/timreview/1282.
Wieczorek Snadra, Maciej Kubiak, „Ryzyka i szanse wynikające z rozwoju nowych technologii w branży mediowej na przykładzie zjawiska deep fake – analiza prawna” Monitor Prawniczy, nr 21 (2019): 101-107 [dodatek].