
Przedmiotem artykułu jest prawna regulacja udziału osób szczególnie wrażliwych w badaniach klinicznych w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE. Podjęty został w szczególności problem zmian, jakie rozporządzenie 536/2014 wprowadziło do dotychczasowego stanu prawnego, w kontekście postulatów szerszego angażowania osób szczególnie wrażliwych do badań medycznych i konfliktów wartości, jakie postulaty te generują. Rozporządzenie 536/2014 wyodrębnia więcej grup szczególnie wrażliwych niż dyrektywa 2001/20/WE, ale bezpośrednio określa warunki badań klinicznych tylko dla czterech spośród nich: małoletnich, osób dorosłych niezdolnych do wyrażenia zgody, osób w sytuacjach nagłych oraz kobiet ciężarnych i karmiących. Udział tych grup w badaniach klinicznych wymaga spełnienia dodatkowych warunków, tj. subsydiarności danego badania, realizacji prawnie określonego celu badawczego oraz minimalizacji ryzyka. Wśród tych warunków najbardziej kontrowersyjna z perspektywy zasady ludzkiej godności jest dopuszczalność badania klinicznego bez indywidualnej korzyści dla uczestnika. W porównaniu do dyrektywy 2001/20/WE rozporządzenie 536/2014 poszerza dopuszczalność badań klinicznych angażujących dorosłe osoby niezdolne do wyrażenia zgody, ale wprowadza bardziej rygorystyczne warunki prowadzenia ich z udziałem małoletnich. W rozporządzeniu 536/2014 pogłębiono zarazem ochronę autonomii uczestników niezdolnych do wyrażenia zgody w kierunku maksymalnego włączenia ich do udziału w procesie decyzyjnym.