Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 53 Nr 6 (2024): Prawo i Więź Nr 6 (53) 2024

Dobre obyczaje i godność w reklamie żywności

DOI
https://doi.org/10.36128/PRIW.VI53.878
Przesłane
9 marca 2024
Opublikowane
21.03.2025

Abstrakt

Food law does not address issues of custom and dignity in food advertising. These issues are regulated by the provisions of „general” advertising law. At the same time, good manners, customs, dignity, equality or non-discrimination are notions that are vague in meaning. The implication of this state of affairs was the emergence of two types of assessment of good morals in advertising: economic-functional and moral-ethical. Depending on the choice of one of them, the good manners and dignity clause takes on different dimensions. The purpose of the paper is to attempt to answer the question of whether it is possible to build a catalogue of criteria for the court to assess that there has been a violation of good manners or human dignity in food advertising. In other words, whether it is possible to draw a line between the market function of advertising and the associated freedom of expression and moral principles and fairness in business dealings. This issue is of key importance in determining the design rules for lawful food advertising.

Bibliografia

  1. Barańska Marzena, Lucyna Szot, „Etyka w reklamie, a granice wolności wypowiedzi (kontekst samoregulacji)” Kultura – Media – Teologia, nr 48 (2021): 24-60. https://doi.org/10.21697/kmt.48.2.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  2. Bargh, John A., Ezequiel Morsella, „The unconscious mind” Perspectives on Psychological Science, vol. 3, issue 1 (2008): 73-79. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2008.0006.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  3. Batada, Ameena, Maia Dock Seitz, Margo G. Wootan, Mary Story, „Nine out of 10 food advertisements shown during Saturday morning children’s television programming are for foods high in fat, sodium, or added sugars, or low in nutrients” Journal of the American Dietetic Association, nr 108 (2008): 673-678. https://doi.org/10.1016/j.jada.2008.01.015.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  4. Blicharz Rafał, Mikołaj Pietrzyk, „Kilka uwag o wartościach w prawie w ogóle”, [w:] Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. Andrzej Matan. 73-86. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  5. Dudzik Jarosław, Ryszard Skubisz, „Użycie znaku towarowego konkurenta w reklamie porównawczej w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej”, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe Wyzwania, red. Monika Namysłowska. 491-517. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  6. Dziedziak Wojciech, „Przyrodzona godność człowieka podstawą sprawiedliwości. Znaczenie oraz kilka racji uzasadniających” Prawo i Więź, nr 1 (2023): 13-31. https://doi.org/10.36128/priw.vi44.532.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  7. Kępiński Jakub, „Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka”, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe Wyzwania, red. Monika Namysłowska. 188-213. Warszawa: Wolters Kluwer, 2022.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  8. Korzycka-Iwanow Małgorzata, Prawo żywnościowe. Zarys prawa polskiego i wspólnotowego. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  9. Korzycka Małgorzata, Paweł Wojciechowski, „Prawo żywnościowe jako nowa dziedzina prawa” Studia Iuridica Agraria, nr 14 (2016): 275-296. https://doi.org/10.15290/sia.2016.14.17.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  10. Korzycka Małgorzata, Paweł Wojciechowski, System prawa żywnościowego. Warszawa: Wolters Kluwer, 2017.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  11. Kozłowska Anna, „Reklama społeczna jako narzędzie kształtowania postaw społecznych w Polsce” Biuletyn IGS / Szkoła Główna Handlowa. Instytut Gospodarstwa Społecznego, nr 1-4 (2002/2005): 169-189.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  12. Leśkiewicz Katarzyna, „Bezpieczeństwo żywnościowe i bezpieczeństwo żywności – aspekty prawne” Przegląd Prawa Rolnego, nr 1 (2012): 179-198.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  13. Leśkiewicz Katarzyna, Prawo żywnościowe. Warszawa: C. H. Beck, 2020.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  14. Łata Monika, „Adresat reklamy żywności: wybrane problemy prawne” Przegląd Prawa Rolnego, nr 1 (2020): 91-104. https://doi.org/10.14746/ppr.2020.26.1.6.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  15. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Komentarz, red. Marian Zdyb, Małgorzata Sieradzka. Warszawa: Wolters Kluwer, 2016.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  16. Malarewicz Agnieszka, Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne. Warszawa: Lexis Nexis, 2009.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  17. Meulen van der Bernd, „The Function of Food Law. On the objectives of food law, legitimate factors and interests taken into account” European Food and Feed Law Review, nr 2 (2010): 83-90.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  18. Meulen van der Bernd, „The System of Food Law in The European Union” Deakin Law Review, nr 2 (2009): 305-339. https://doi.org/10.21153/dlr2009vol14no2art145.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  19. Mikulska Jolanta, „Stereotypy i uprzedzenia jako determinanty jakości życia” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, z. 2 (1993): 145-156.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  20. Mojak Jan, „Dobre obyczaje w polskim prawie kontraktowym” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, nr 2 (2016): 57-70. https://doi.org/10.17951/g.2016.63.2.57.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  21. Mokrysz-Olszyńska Anna, „Rola kodeksów dobrych praktyk w ochronie konsumenta”, [w:] Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce i Unii Europejskiej (studia prawno-ekonomiczne), red. Cezary Banasiński. 263-282. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 2005.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  22. Nowińska Ewa, „Z problematyki ochrony przed czynami nieuczciwej konkurencji i nieuczciwymi praktykami rynkowymi w zakresie reklamy”, [w:] Reklama. Aspekty prawne, red. Monika Namysłowska. 71-88. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  23. Nowińska Ewa Michał du Vall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warszawa: Lexis Nexis, 2001.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  24. Nowińska Ewa Michał du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. Warszawa: Lexis Nexis, 2013.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  25. Okoń Zbigniew, „Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 623-730. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  26. Ozimek Irena, Julita Szlachciuk, Agnieszka Bobola, „Reklama żywności w kontekście regulacji prawnych i Kodeksu Etyki Reklamy” Handel Wewnętrzny, nr 4 (2017): 132-144.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  27. Ożóg Michał, „Reklama radiowa i telewizyjna”, [w:] Prawo reklamy i promocji, red. Elżbieta Traple. 233-462. Warszawa: Lexis Nexis, 2007.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  28. Pieńkoś Jerzy, Słownik łacińsko-polski. Łacina w nauce i kulturze. Kraków: Wydawnictwo Prawnicze, 2001.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  29. del Pino Almudena, Miguel Ángel Royo-Bordonada, „Ethical evaluation of a proposed statutary regulation of food advertising targeted at children in Spain” Public Health Ethics, nr 3 (2016): 312-327. https://doi.org/10.1093/phe/phw029.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  30. Preussner-Zamorska Janina. „Problematyka funkcjonowania klauzul generalnych na tle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. Kwartalnik Prawa Publicznego, z. 4 (1998): 100-115.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  31. Sixsmith Rebecca, Adrian Furnham, „A content analysis of British food advertisements aimed at children and adults” Health Promotion International, nr 1 (2010): 24-32. https://doi.org/10.1093/heapro/dap045.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  32. Skibińska Małgorzata, Lidia Wiśniewska-Nogaj, „Problem uprzedmiotowienia w przekazach medialnych w kontekście wybranych aspektów psychospołecznego funkcjonowania młodych kobiet” Forum Oświatowe, nr 1 (2022): 23-40. https://doi.org/10.34862/fo.2022.2.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  33. Szeleszczuk Damian, „Ochrona jednostek i grup przed dyskryminacją z powodów religijnych lub światopoglądowych w Kodeksie karnym z 1997 r.” Prawo i Więź, nr 2 (2020): 148-159. https://doi.org/10.36128/priw.vi32.56.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  34. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. red. Janusz Szwaja Warszawa: C. H. Beck, 2019.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  35. Ślęzak Piotr, Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  36. Świątkowska Monika, Karol Krajewski, „Reklama społeczna jako narzędzie poprawy konkurencyjności w przypadku produkcji żywności naturalnej w Polsce” Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Roczniki Naukowe, z. 4 (2008): 433-437.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  37. Vukmirovic Marija, „The effects of food advertising on food-related behaviours and perceptions in adults: A review” Food Research International, nr 75 (2015): 13-19. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2015.05.011.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  38. Wakefield Jill, „BSE: a lesson in containment? Avoiding responsibility in the compensation action” European Law Review, nr 4 (2002): 426-444.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  39. Wiszniewska Irena, Polskie prawo reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 1998.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  40. Wiśniewska Paulina M., Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki poświęconej kobietom w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, 2014.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  41. Wojciechowski Paweł, „Cele prawa żywnościowego” Studia Iuridica Agraria, nr 12 (2014): 45-64. https://doi.org/10.15290/sia.2014.12.04.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  42. Wojciechowski Paweł, Model odpowiedzialności administracyjnej w prawie żywnościowym. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  43. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. I, Art. 1-89. red. Andrzej Wróbel. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  44. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. II, Art. 90-222. red. Andrzej Wróbel. Warszawa: Wolters Kluwer, 2012.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  45. Zalewski Adam, „Marketing farmaceutyczny w Polsce – badanie przekazów reklamowych leków, suplementów diety i wyrobów medycznych” Rozprawy Społeczne, nr 2 (2020): 107-125. https://doi.org/10.29316/rs/124415.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>
  46. Żurawik Artur, „Dobre obyczaje a zwyczaje, zasady współżycia społecznego i dobra wiara – ujęcie teoretyczne” Kwartalnik Prawa Publicznego, nr 4 (2007): 197-213.
    Obejrzyj w Google Scholar -->>

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.