Artykuły
Tom 59 Nr 6 (2025): Prawo i Więź nr 6 (59) 2025
Analiza regulacji dotyczących wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych
Abstrakt
This paper discusses the use of artificial intelligence (AI) systems in academic dissertations. Interest in this topic is growing, particularly as access to AI tools has become more widespread. The paper highlights that copyright law does not provide clear guidance on the limits of permissibility of the use of AI tools in dissertations. Therefore, the provisions of other laws have been analysed in this context. The paper also emphasises the role of internal guidelines of universities, which provide the most concrete answer to the question of the limits of the admissibility of the use of IS in diploma theses. The conclusions of the analysis point to the need for clear, nationwide guidelines for the use of AI tools in higher education.
Bibliografia
- Awadh Bin-Nashwan Saeed, Mouad Sadallah, Mohamed Bouteraa, „Use of ChatGPT in Academia: Academic Integrity Hangs in the Balance” Technology in Society, t. LXXV (2023).
Pokaż w Google Scholar
- Bagieńska-Masiota Aleksandra, „Praca dyplomowa jako element uzyskania dyplomu ukończenia studiów, potwierdzającego osiągnięcie określonych kwalifikacji” Państwo i Prawo, nr 4 (2019): 100-110.
Pokaż w Google Scholar
- Bar Aleksandra, „Identyfikacja pochodzenia i znakowanie treści syntetycznych a problem ochrony prawnoautorskiej wytworów powstających z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 3 (2024): 56-80.
Pokaż w Google Scholar
- Błeszyński Jan, „Plagiat – pojęcie, charakter prawny, roszczenia” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 1 (2022): 12-33.
Pokaż w Google Scholar
- Deschenes Amy, Meg McMahon, „A Survey on Student Use of Generative AI Chatbots for Academic Research” Evidence Based Library and Information Practice, 19 (2024), 2-22.
Pokaż w Google Scholar
- Koplin Julian, „Plagiarism, Academic Ethics, and the Utilization of Generative AI in Academic Writing” International Journal of Applied Philosophy nr 2 (2023): 17-40.
Pokaż w Google Scholar
- Kosior Wojciech J., „Odpowiedzialność karna za pisanie prac dyplomowych na zlecenie i za posługiwanie się nimi” Prokuratura i Prawo, nr 4 (2023): 92-94.
Pokaż w Google Scholar
- Marciniak Jarosław, Małgorzata Marciniak, „Plagiat prac naukowych – wybrane zagadnienia” Radca Prawny nr 1 (2012): 12-16.
Pokaż w Google Scholar
- Michel-Villarreal Rosario, Eliseo Vilalta-Perdomo, David Ernesto Salinas-Navarro, Ricardo Thierry-Aguilera, Flor Silvestre Gerardou, „Challenges and Opportunities of Generative AI for Higher Education as Explained by ChatGPT” Education Sciences, nr 13 (2023): 1-18.
Pokaż w Google Scholar
- Nakazawa Eisuke, Makoto Udagawa, Akira Akabayashi, „Does the Use of AI to Create Academic Research Papers Undermine Researcher Originality?” AI, nr 3 (2022): 702-706.
Pokaż w Google Scholar
- Niewęgłowski Adrian, Prawo autorskie. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer, 2021.
Pokaż w Google Scholar
- Noto La Diega Guido, Christof Koolen, „Generative AI, Education, and Copyright Law: An Empirical Study of Policymaking in UK niversities” European Intellectual Property Review, nr 6 (2024): 346-360.
Pokaż w Google Scholar
- Przewoźnik Sylwia, „Zupełność systemu prawa. Analogia legis jako metoda uzupełniania luk w prawie” Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały, nr 1 (2022): 71-85.
Pokaż w Google Scholar
- Pytlak Karolina, „Ghostwriting i pokrewne zjawiska nieprawidłowej atrybucji autorstwa w świetle polskiego prawa” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 4 (2016): 99-129.
Pokaż w Google Scholar
- Sarkowicz Justyna, „Przestępstwo plagiatu w świetle przepisów Unii Europejskiej i polskiego prawa” Przegląd Sądowy nr 3 (2021): 63-75.
Pokaż w Google Scholar
Downloads
Download data is not yet available.