Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 57 Nr 4 (2025): Prawo i Więź nr 4 (57) 2025

Pozycja prawna NNA w statutach polskich uczelni

DOI:
https://doi.org/10.36128/PRIW.VI57.1357
Przesłane
19 maja 2025
Opublikowane
06-10-2025

Abstrakt

This paper aims to analyse the legal status of non-academic staff (NAS) within the statutes of public academic institutions in Poland. Although they are formally part of the academic community, NAS are often marginalised in institutional practices and internal organisational regulations. The authors, using a formal-dogmatic method and quantitative-qualitative, examined 101 academic statutes of public universities. First, artificial intelligence tools were used to make a preliminary selection of the 20 most diverse statutes in terms of regulations concerning NNA. Next, using the MAXQDA tool, a qualitative analysis of the selected statutes was carried out in terms of: a) the place of NNA in the university community and their definition as a group of employees; b) the representation of NNA in university senates; c) representation in the electoral college; and d) other regulations. This paper contributes to debates on egalitarianism and the recognition of diverse professional roles within academia. The results of the analysis were used to formulate recommendations and proposals de lege ferenda.

Bibliografia

  1. Bamber Matthew, Jacquelyn Allen-Collinson, Jon McCormack, „Occupational Limbo, Transitional Liminality and Permanent Liminality: New Conceptual Distinctions” Human Relations, nr 12 (2017): 1514-1537.
    Pokaż w Google Scholar
  2. Baran Krzysztof, „Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz”, [w:] Akademickie prawo zatrudnienia, red. Krzysztof Baran. 25-29. Warszawa: Wolters Kluwer, 2019.
    Pokaż w Google Scholar
  3. Bocheńska Aleksandra, „Art. 112”, [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. Aleksander Jakubowski. 336-338. Warszawa: C. H. Beck, 2023.
    Pokaż w Google Scholar
  4. Choi Jonathan, Daniel Schwarcz, „AI Assistance in Legal Analysis: An Empirical Study” Journal of Legal Education, nr 2 (2025): 384-420.
    Pokaż w Google Scholar
  5. Cywińska Maria, Katarzyna Górak-Sosnowska, Urszula Markowska-Manista, „Decolonising Those Who Are Not in Polish HEIs”, [w:] Leading Change in Gender and Diversity in Higher Education: From Margins to Mainstream, red. Anna CohenMiller, Tamsin Hinton-Smith, Fawzia Haeri Mazanderani, Nupur Samuel. 208-232. London: Routledge, 2023.
    Pokaż w Google Scholar
  6. Degtyarova Iryna, Jerzy Woźnicki, „Competition vs. Searching as a Mechanism of the Rector’s Selection” Journal of Institutional Research, nr 1 (2018): 19-39. https://doi.org/10.2478/joim-2018-0008.
    Pokaż w Google Scholar
  7. Górak-Sosnowska Katarzyna, Lidia Tomaszewska, „Rola dziekanatów w tworzeniu wewnętrznych aktów normatywnych na uczelniach” Białostockie Studia Prawnicze, nr 4 (2020): 57-68. https://doi.org/10.15290/bsp.2020.25.04.04.
    Pokaż w Google Scholar
  8. The SAGE Handbook of Qualitative Research Ethics. red. Iphofen Rob, Martin Tolich. London: SAGE, 2019.
    Pokaż w Google Scholar
  9. Jędrzejewski Tomasz, „Komentarz do art. 112”, [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. Jerzy Woźnicki. 307-309. Warszawa: Wolters Kluwer, 2019.
    Pokaż w Google Scholar
  10. Kerridge Simon, „Is Research Management and Administration (RMA) a Profession?” Journal of Research Management and Administration, nr 1 (2023): 030220231. https://doi.org/10.18552/jorma.v2i1.927.
    Pokaż w Google Scholar
  11. Kolek Antoni, „University Managers or Academic Leaders: Rectors of Prestigious Universities” Research in Social Sciences, nr 1 (2025): 33-42. https://doi.org/10.53935/26415305.v8i1.292.
    Pokaż w Google Scholar
  12. MacDonald Ginger Phillips, „Theorizing University Identity Development: Multiple Perspectives and Common Goals” Higher Education, 65 (2013): 153-166.
    Pokaż w Google Scholar
  13. Machnikowska Anna, „Administracja w uczelni akademickiej”, [w:] Innowacje i konserwatyzm 2.0. Polskie uczelnie w procesie przemian, red. Dominik Antonowicz, Anna Machnikowska, Adam Szot. 133-151. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.
    Pokaż w Google Scholar
  14. Peoples Lee, „Artificial Intelligence and Legal Analysis: Implications for Legal Education and the Profession” (2025). https://arxiv.org/abs/2502.03487.
    Pokaż w Google Scholar
  15. Sekuła Zofia, „Nowe tendencje w wartościowaniu pracy” Przegląd Organizacji, 7/8 (2010): 67-70. https://doi.org/10.33141/po.2010.78.15.
    Pokaż w Google Scholar
  16. Veles Natalia, Caroll Graham, Claire Ovaska, „University Professional Staff Roles, Identities, and Spaces of Interaction: Systematic Review of Literature Published in 2000–2020” Policy Reviews in Higher Education, nr 2 (2023): 127-168. https://doi.org/10.1080/23322969.2023.2193826.
    Pokaż w Google Scholar
  17. Velychko Oleksandr, Liudmyla Velychko, „Matrix Structures in Management of Quality of Educational and Scientific Work of Ukrainian Universities” Problems and Perspectives in Management, nr 1 (2018): 133-144.
    Pokaż w Google Scholar
  18. Weichbroth Paweł, „AI and the Law: Evaluating ChatGPT’s Performance in Legal Classification” (2025). https://arxiv.org/html/2502.12193.
    Pokaż w Google Scholar
  19. Whitchurch Celia, Healy Grace, „The concept of third space as an enabler in complex higher education environments” London Review of Education, nr 4 (2024). https://doi.org/10.14324/LRE.22.1.42.
    Pokaż w Google Scholar
  20. Wilkinson David, Mike Thelwall, „Researching Personal Information on the Public Web: Methods and Ethics” Social Science Computer Review, 29 (2010): 387-401.
    Pokaż w Google Scholar
  21. Woleński Jan, „Uczelnie jako wspólnota nauczających i uczących się”, [w:] Debaty PAU. Uczelnie w służbie społeczeństwu, red. Leszek Suchanek, t. VI. 52-61. Kraków: Wydawnictwo PAU, 2019.
    Pokaż w Google Scholar
  22. Woźniak Piotr, „Podejście procesowe w systemie zarządzania uczelnią”, [w:] XVIII konferencja pt. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Zakopane, 1–3 marca 2015 r., 481–488. http://46.242.185.119/off_ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_48.pdf.
    Pokaż w Google Scholar
  23. Zawadzki Marcin, „Między neoliberalizmem a feudalizmem. Godność młodych naukowców w kontekście transformacji polskiego uniwersytetu” Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1 (2017): 133-154. https://doi.org/10.14746/nisw.2017.1.7.
    Pokaż w Google Scholar
  24. Ziółkowska Agnieszka, „Sądowoadministracyjna kontrola orzeczeń odwoławczych komisji dyscyplinarnych wydanych w postępowaniu dyscyplinarnym prowadzonym w stosunku do studentów i doktorantów” Prawo i Więź, nr 2 (2024): 329-360. https://doi.org/10.36128/PRIW.VI49.365.
    Pokaż w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.